lördag 28 november 2009

8000 personer kan inte ha fel. Takida på Hovet = Awesome

Nu är jag hemma och är über hyper och uppe i varv. Tidigare ikväll gick jag på en Takidakonsert och tänkte lite att det kommer nog vara helt okej men Sonic Syndicate kommer vara bäst. Så blev inte fallet. Sonic är alltid bra (och har rockvärldens snyggaste basist), men Takida var över alla förväntningar.

Ett utsålt Hovet tar ca 8000 personer, och utsålt att det var. Och vilken publik de hade. De var taggade, hoppade, skrek och sjöng med i alla låtarna. En stor del av publiken kunde alla låtar och sjöng i alla låtar. Sen var det vissa låtar som fler kunde, och sen var det Curly Sue. Curly Sue var obegripligt häftig och går inte att beskriva. Om det var 8000 personer där så sjöng minst 7999.5!

Takida var nog inte riktigt beredda på det dom hade att vänta sig på Hovet. Det är deras första "egna" turné och Stockholm var sista spelningen. Och de sålde ut stans näst största inomhuskonsertlokal. De hade nog både ståpäls, gåshud och ståfräs, allt på ens och samma gång. Till och från var de mållösa och kunde inte riktigt fatta att de, ett litet band från Ånge, kunde stå där framför en hord inbitna fans.

Kvällen var magisk och även om jag troligen aldrig kommer börja lyssna på Takida mer än nån låt ibland kommer jag gå på fler av deras spelningar. Takida är ett liveband, ett arenaband och en upplevelse. Och Takidas publik är Sveriges bästa publik.

2 kommentarer:

  1. Din konsert slog nog min många gånger om. Jag var på Konserthuset med jobbet och såg showen Stjärnklar. Det var den bättre delen av Sveriges schlagerelit, men musiken var inte så bra. Publiken bestod dessutom mest av folk runt 50-60 år. Det säger nog sig självt =P

    SvaraRadera
  2. Hehe okej. Mina föräldrar var på Stjärnklar tidigare i veckan och de sa att det var mycket bra ^^ Fast så är de i 50-60 års åldern ;P

    SvaraRadera