måndag 26 oktober 2009

Johannes Vs. Dator: 1000 - 2

Jag vann nog kampen till slut!
Det hela började med att jag skulle installera Windows 7. Hade bara Release Candidate installerat innan och kände för att ta mig tid att fixa in fullversionen. Jag brände ut en dvd med OS:et på och startade installationen. Då kände min ena hårddisk (C: disken) att den gjort sitt. Den strulade redan när jag köpte den, men blev fixad. Men sen har den blivit sämre och sämre. Och när det var dags att byta OS på den så ville den inte vara med längre. (Johannes Vs. Dator: 0-1)

Installationen av Windows 7 var inte så problematisk, har två andra diskar att installera på. Men sen kom den verkliga utmaningen! Konsten att rädda 200GB musik, bilder och dokument från en mer eller mindre avslagen hårddisk.

Hårddisken hittades fortfarande men när man skulle öppna den så laddade den, och laddade och laddade. Och sen hängde sig Explorer. Jag körde en recovery, gav nada. Sen fortsatte jag bara att försöka ta mig in på disken och efter typ en timma av väntande och laddande och andra trix så tog jag mig in på den. (Johannes Vs. Dator: 1-1)

Då kunde jag rädda det viktiga som låg i de första mappnivåerna, men min användarmapp som jag var ute efter var fortfarande onåbar. Men efter en kvart eller två så var jag inne i mina dokument och segern var nådd. Ett par avsnitt av Vänner och två knäckemackor (nu har jag smulor i sängen) senare var allt säkrat på en annan disk. (Johannes Vs. Dator: 1000-1)

Disken mår fortfarande typ bajs och jag ska köpa en ny typ imorgon. Om jag kan få ordning på bajsdisken så kommer jag använda den som backup men jag litar inte på den tillräckligt för att ha den som primärdisk i datorn. (Johannes Vs. Dator: 1000-2)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar